گرافیکطراحی و گرافیک

طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال چیست؟

به طور کلی طراحی دیجیتال نوعی ارتباط تصویری است که یک سری اطلاعات یا مشخصات محصول و یا خدماتی را از طریق رابط دیجیتالی به مخاطب توضیح می‌دهد. در واقع طراحی دیجیتالی، همان طراحی گرافیک است که به طور ویژه روی رایانه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی تمرکز دارد.البته تعریف بالا فقط به معنی نمایش یک طراحی گرافیک روی صفحه نمایش‌های دیجیتالی نیست. اگر چنین بود، می‌توان ستیم از همان طراحی‌های گرافیک قبلی اسکن بگیریم و آن را در رایانه‌ها نمایش دهیم. در واقع طراحی دیجیتال چیزی فراتر از این است و در آن مفاهیم مهمی مثل تجربۀ کاربری، تعامل درست با مخاطب، در نظر گرفتن تفاوت صفحه نمایش‌ها و … مطرح است. هدف مهم طراحی دیجیتال، رساندن یک مفهوم به مخاطب به جای چند خط نوشته است. یعنی قرار است طرحی را خلق کنیم که برای مخاطب به اندازۀ یک متن، واضح و گویا باشد.

تفاوت طراحی دیجیتال و طراحی گرافیک چیست؟

شاید تا همین جا هم تفاوت بین طراحی دیجیتال و طراحی گرافیک برایتان جا افتاده باشد. اما بیایید کمی دقیق‌تر در مورد آن صحبت کنیم. کلی‌ترین تفاوتی که می‌توان در مورد این دو شاخۀ طراحی گفت، این است که طراحی گرافیک، طراحی برای محصولات چاپی مثل مجله، پوستر، بَنِر، بروشور و … است. در مقابل، طراحی دیجیتال، طراحی برای محتوای دیجیتالی است که قرار است در دستگاه‌های دیجیتالی نمایش داده شود؛ مثل طراحی وب‌سایت، تجربۀ کاربری، رابط کاربری و … .

البته این یک تعریف کلی است. امروزه رسانه‌های چاپی و دیجیتالی بسیار به هم نزدیک شده‌اند و هم‌پوشانی زیادی با هم دارند. یعنی مثلاً مهارت‌هایی مثل طراحی لوگو، تایپوگرافی و … در هر دو زمینۀ طراحی گرافیک و طراحی دیجیتال مطرح‌اند. بنابراین مثلاً یک طراح گرافیک که قرار است یک لوگو را برای نسخه‌های چاپی طراحی کند، باید به ارائۀ دیجیتالی آن هم فکر کند که آیا مثلاً برای استفاده در وب‌سایت یا اپلیکیشن هم مناسب خواهد بود یا نه. می‌توان گفت طراحی گرافیک تعریف وسیع‌تری دارد و یک عنوان کلی است که می‌توان آن را برای هر نوعی از ارتباط تصویری به کار برد.

تفاوت بین طراحی وب‌سایت و توسعۀ وب‌سایت چیست؟

طراحی گرافیک سنتی برای ارائه و نمایش به کاغذ و جوهر نیاز دارند ولی طراحی‌های دیجیتالی توسط کدها اجرا می‌شوند و نمایش داده می‌شوند. همان‌طورکه فرآیند چاپ و توزیع یک طراحی گرافیک، مجزا از فرآیند طراحی آن است، ارائۀ طراحی دیجیتال هم فرآیند جداگانه‌ای برای کدگذاری دارد که به آن توسعه (Development) می‌گویند.

طراحان دیجیتال، عناصر بصری و جهت‌گیری بصری (مثلاً تجربۀ کاربری و رابط کاربری) یک وب‌سایت را طراحی میکنند و طراحی های خود را به صورت یک ماکت آفلاین (یا همان موک‌آپ) در می‌آورند. حالا این موک‌آپ‌ها یا در فتوشاپ ساخته می‌شوند و یا در ابزار خاص پروتوتایپینگ (نمونه‌سازی اولیه) مثل figam. بعد این موک‌آپ‌ها به توسعه‌دهندگان تحویل داده می‌شود و توسعه‌دهنگان با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، این طرح را تبدیل به یک طراحی دییجتال فعال و پویا مثل یک وب‌سایت یا اپلیکیشن می‌کنند.

پس طراحی دیجیتال و ساخت و توسعه یک وب‌سایت دو زمینۀ مجزا هستند. اما بعضی از طراحان دیجیتال، مهارت برنامه‌نویسی لازم را هم دارند و مسؤولیت ساخت وب‌سایت و کد نویسی (مخصوصاً کدنویسی Front-end یا همان سمت کاربر) را هم به عهده می‌گیرند. بنابراین معمولاً در شرکت‌ها و گروه‌ها، کار طراحی دیجیتال و توسعه‌ را دو نفر مجزا به عهده دارند. اما شما اگر علاقه‌مند به یادگیری هر دو هستید، می‌توانید یک طراح دیجیتال باشید که مهارت‌های کدنویسی و توسعه را هم دارد و به عنوان متخصص در هر دو زمینه مشغول به کار شوید.

انواع طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال به طور خاص برای محتوای آنلاین و الکترونیکی استفاده می شود. در اینجا متداول ترین اشکال تصویرسازی که طراحان دیجیتال ایجاد می کنند آورده شده است:

طراحی اپلیکیشن

طراحان دیجیتال ساختارهای بصری را برای برنامه های موبایل ایجاد می کنند و کاربران را به ابزارهای موجود در یک برنامه مرتبط می کنند. طراحی اپلیکیشن از عملکردهای خاص یک برنامه به عنوان مبنایی برای همه تصاویر و طرح‌بندی‌های درون برنامه استفاده می‌کند. آیکون‌هایی که برای برند کردن یک اپلیکیشن استفاده می‌شوند نیز بخشی از فرآیند طراحی این برنامه‌های دیجیتال هستند.

طراحی سایت

طراحی دیجیتال برای وب‌سایت‌ها شامل برنامه‌ریزی است که چگونه محتوای بصری کاربران را برای دسترسی به اطلاعات آنلاین راهنمایی می‌کند. این شامل ایجاد فریم‌های سیمی برای ترسیم و ترسیم محتوای صفحه و استراتژی‌بندی طرح‌بندی منوها و گزینه‌های دیگر برای تعامل با کاربر است. طراحی وب سایت همچنین به فرمت صفحات ورود مورد استفاده برای محتوای لینک شده مربوط می شود.

طراحی اینفوگرافیک

اسناد دیجیتال، انتشارات، ارائه ها و محتوای آنلاین مانند وبلاگ ها از اینفوگرافیک استفاده می کنند تا به مخاطبان نمایش بصری داده های خاص را ارائه دهند. طراحان دیجیتال از یک رسانه الکترونیکی برای ایجاد نمودارهای رنگارنگ، نمودارها و تصاویر نمایش داده شده در قالب های دیجیتال استفاده می کنند.

طراحی بازاریابی

طراحی دیجیتال همچنین شامل محتوای بازاریابی است که به صورت آنلاین، داخل برنامه ها و در ارتباطات دیجیتال استفاده می شود. تبلیغات بنری بخش مهمی از طراحی بازاریابی دیجیتال است زیرا مانند بیلبوردهای آنلاین برای محصولات و خدمات عمل می کند. قالب‌های بازاریابی ایمیلی و سایر محتوای تبلیغاتی از روش‌های طراحی دیجیتال برای جلب توجه مشتری استفاده می‌کنند.

طراحی شبکه های اجتماعی

ایجاد تصاویر برای رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از کار طراحی دیجیتال است. از طرح‌بندی صفحه رسانه‌های اجتماعی یک شرکت گرفته تا محتوای بصری سفارشی مورد استفاده در پست‌ها، طراحی دیجیتال برای رسانه‌های اجتماعی هنرهای گرافیکی را با ویژگی‌های تعاملی مانند پیوندها و تصاویر قابل اشتراک‌گذاری ترکیب می‌کند.

طراحی نشر الکترونیک

کتاب های الکترونیکی از ساختارهای دیجیتالی خاصی برای نمایش محتوای نوشته شده استفاده می کنند. برای قالب بندی متون برای استفاده الکترونیکی به طراحان دیجیتال نیاز است. انتشار دیجیتال شامل عناصر طراحی شبیه به انتشار سنتی مانند فاصله حاشیه و فونت با فاکتورهای دیجیتالی مانند پاورقی های تعاملی یا گزینه های صوتی است.

طراحی سه بعدی

تصاویر سه بعدی به محتوای دیجیتال عمق می بخشند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. رندر پلان‌های معماری، انیمیشن‌ها و گرافیک‌های پیشرفته همگی برای محتوای سه بعدی در پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌شوند.

انیمیشن

تصاویر متحرک در قالب انیمیشن یکی دیگر از تمرکزهای طراحان دیجیتال است. این می‌تواند شامل محتوای متحرک برای نرم‌افزار، جلوه‌های ویژه برای فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و تولیدات تلویزیونی یا شخصیت‌های انیمیشنی باشد که در اشکال مختلف سرگرمی ظاهر می‌شوند.

مهارت های طراح دیجیتال

یک طراح دیجیتال برای برتری در ایجاد محتوای بصری برای طیف متنوعی از نیازهای ارتباطی، بازاریابی و سرگرمی به هر دو مهارت فنی و نرم نیاز دارد. در اینجا برخی از توانایی‌های کلیدی که طراحان دیجیتال می‌توانند برای پیشرفت شغلی خود ایجاد کنند آورده شده است:

  • تجربه نرم افزار طراحی: طراحان دیجیتال از برنامه های نرم افزاری مختلفی برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند. مهارت در برنامه های نرم افزاری برای موفقیت یک طراح دیجیتال بسیار مهم است.
  • دانش فنی: از آنجایی که طراحی دیجیتال برای انتقال ایده های بصری به یک رابط الکترونیکی متکی است، طراحان دیجیتال نیاز به درک اساسی از کدگذاری کامپیوتری دارند.
  • خلاقیت: طراحان دیجیتال تصاویر و طرح هایی را بر اساس مفاهیم منحصر به فرد و خلاقانه خود ایجاد می کنند، بنابراین این مهارت ضروری است.
  • ترکیب هنری: دانش اساسی از روش های هنری مانند تئوری رنگ، چیدمان بصری و ترکیب موضوع برای طراحان دیجیتال ضروری است. حرفه ای هایی که در تمام رشته های طراحی دیجیتال کار می کنند از قابلیت های هنری استفاده می کنند.
  • ارتباطات: طراحان دیجیتال باید بتوانند ایده های خود را به وضوح به اعضای تیم ارائه دهند و همچنین با توسعه دهندگان وب و سایرین در فرآیند طراحی هماهنگ شوند.

آموزش طراحی دیجیتال

در حالی که برخی از کالج ها و دانشگاه ها مدارک خاصی را در طراحی دیجیتال ارائه می دهند، برخی دیگر مسیری تخصصی در طراحی UX یا UI با تاکید بر ترکیب کدنویسی کامپیوتر و طراحی وب سایت ارائه می دهند. کسب گواهینامه در برنامه‌های نرم‌افزار طراحی کلیدی که برای مدل‌سازی، انیمیشن و گرافیک کامپیوتری استفاده می‌شوند نیز ممکن است به شما کمک کند تا در میان استخدام‌کنندگان شغل متمایز شوید.

۷ شغل در طراحی دیجیتال

در اینجا برخی از مشاغلی که می توانید در زمینه طراحی دیجیتال دنبال کنید آورده شده است:

۱. انیماتور 

وظایف اصلی: انیماتورها از نرم افزار کامپیوتری برای ترسیم شخصیت ها، پس زمینه ها و اشیاء مورد استفاده برای پروژه های سرگرمی و تجاری استفاده می کنند. آنها اغلب با تیمی از هنرمندان کار می کنند تا ایده هایی برای داستان سرایی یا عناصر موضوعی در یک تولید ارائه دهند. آنها همچنین به شکل دادن به طراحی کلی یک قطعه انیمیشن کمک می کنند.

۲. طراح وب 

وظایف اصلی: طراحان وب با مشتریان و هم تیمی ها برای ایجاد ظاهر یک وب سایت کار می کنند. آنها ویژگی‌های تعاملی و طرح‌بندی یک وب‌سایت را برنامه‌ریزی می‌کنند و طرح بصری کامل را از طریق تکنیک‌های کدنویسی طراحی می‌کنند.

۳. طراح بازی های ویدیویی 

وظایف اصلی: طراحان بازی های ویدیویی مسئول برنامه ریزی و اجرای محتوای بازی های ویدیویی هستند. آنها از زبان های برنامه نویسی برای ترکیب دستورات بصری و گیم پلی در پروژه استفاده می کنند. طراحان بازی‌های ویدیویی نیز در آزمایش نسخه‌های بازی مشارکت دارند زیرا بخش‌های جدید یا اصلاح‌شده پروژه را ارائه می‌کنند.

۴. طراح بصری 

وظایف اصلی: طراحی بصری یک نقش همه کاره است که اصول طراحی گرافیک را با محتوا برای پلتفرم های دیجیتال ترکیب می کند. آنها برای پیشنهاد و اجرای مفاهیم برای اهداف بازاریابی با مشتریان کار می کنند. طراحان بصری همچنین ممکن است روی پروژه های سرگرمی کار کنند تا به ایجاد تصاویر موضوعی یک داستان کمک کنند.

۵. طراح رابط کاربری (UI). 

وظایف اصلی: طراحان رابط کاربری مسئول ایجاد و پیاده سازی عناصر مورد استفاده برای دسترسی به محتوای وب سایت و برنامه هستند. آنها ظاهر هر صفحه یا مرحله در فرآیند دسترسی به برنامه های دیجیتال را برنامه ریزی می کنند. طراحان رابط کاربری اغلب از نزدیک با طراحان تجربه کاربری کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاربران محتوا را در یک پلت فرم واضح و یکنواخت تجربه می کنند.

۶. طراح تجربه کاربری (UX). 

وظایف اصلی: طراحان تجربه کاربری به هر چیزی که کاربر در حین حرکت در یک پلتفرم یا برنامه دیجیتال می بیند و تجربه می کند، توجه دارند. آنها همچنین تم بصری یکسانی را در چندین کانال یا دستگاه تضمین می کنند و حفظ می کنند.

۷. توسعه دهنده Front-end 

وظایف اصلی: توسعه دهندگان فرانت اند از زبان های برنامه نویسی رایانه برای تنظیم رابطی که کاربران هنگام باز کردن یک برنامه رایانه ای می بینند، استفاده می کنند. این توسعه دهندگان بر برنامه ریزی چگونگی عملکرد عناصر بصری و فنی یک برنامه دیجیتال با هم تمرکز می کنند. آنها مسئول یکپارچه سازی طراحی واکنشگرا و نظارت بر عملکرد طراحی های خود هستند و اغلب با طرح هایی که توسط طراحان رابط کاربری ایجاد می شوند کار می کنند.

تفاوت طراحی گرافیک با گرافیک دیجیتال

شاید برایتان سوال باشد که این دو موضوع در کل یکی هستند یا خیر که باید بگویم خیر!

یک طراح گرافیک بیشتر برای طرح‌های چاپی مثل بنر، تصویر روی پوشاک، بروشور و … فعالیت می‌کند اما باید برای

گرافیک دیجیتال وی سعی کند دستگاه‌های دیجیتال را در نظر بگیرد که قرار است بر روی محتوای دیجیتالی قرار بگیرد برای مثال وبسایت یا یک صفحه سوشال مدیا.

گرافیک دیجیتال

چرا طراحی دیجیتال مهم است؟

طراحی دیجیتال یکی از مهم ترین عوامل دخیل در ایجاد تجربه کاربری است. به دلیل ماهیت تعاملی طراحی برای رابط های کاربری مانند رسانه های اجتماعی و صفحات وب، می توانید از طراحی دیجیتال برای ردیابی تحلیل ها نیز استفاده کنید. استفاده از معیارهایی مانند کلیک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها یا لایک‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند اثربخشی عناصر طراحی را که در پلتفرم‌های الکترونیکی ظاهر می‌شوند، ردیابی کنند.

تفاوت بین طراحی دیجیتال و طراحی گرافیکی

در حالی که طراحی گرافیک اغلب به عنوان یک اصطلاح کلی برای نمایش بصری در رسانه ها استفاده می شود، طراحی دیجیتال شامل ایجاد تصاویر تعاملی است که کاربران از طریق رابط کامپیوتری تجربه می کنند. یک طراح دیجیتال همراه با توانایی های کدنویسی های هنری برای ایجاد یک تجربه کاربری برای محتوای دیجیتال استفاده می کند و ممکن است در ساخت عناصر دیجیتال نقش داشته باشد.

کار یک طراح دیجیتال به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • منوی وب سایت و نرم افزار
  • تبلیغات بنری
  • اینفوگرافیک
  • محتوای تعاملی
  • رابط های اپلیکیشن موبایل

 طراحی گرافیک از تصاویر ثابت برای به اشتراک گذاشتن پیام های بصری در محتوای چاپی و دیجیتال استفاده می کند. آنها با هنر سنتی و عوامل طراحی مانند فونت، رنگ و کنتراست کار می کنند تا گرافیک های مورد استفاده در انواع بازاریابی، سرگرمی و محتوای هنری را بسازند. اگرچه طراحان گرافیک ممکن است تصاویری را برای مقاصد دیجیتالی ایجاد کنند، اما آنها تصاویر ثابتی را ایجاد می کنند که هنرمندان دیجیتال می توانند به عنوان بخشی از یک طرح طراحی بزرگتر دستکاری کنند.

اقلام معمولی که طراحان گرافیک ایجاد می کنند عبارتند از:

  • اگهی ها
  • بروشورها
  • لوگوها
  • مواد بسته بندی
  • چاپ مواد بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا