تبلیغات

طراحی و خلق پیام تبلیغاتی

استراتژی پیام تبلیغاتی چیست؟

اولین گام برای اینکه یک پیام تاثیرگذار بسازید، آشنایی با مفهوم پیام است. پیام برند شما همان محتوای مستقیمی است که می‌خواهید مخاطب آن را ببیند و بر اساس آن تصویری صحیح و کامل از شخصیت برند شما در ذهن خود بسازد.

برای اینکه این اتفاق رخ دهد، باید مسیر و نقشه راهی همه‌جانبه و بی‌نقص داشته باشید. نقشه راه باید با اهداف برند شما هم‌سو باشد و بتواند در قالب‌های جذاب و متفاوتی عرضه شود.

این نقشه راه همان استراتژی پیام است. در حقیقت با وجود استراتژی پیام است که می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی را به قصه‌هایی جذاب و روایت‌هایی ماندگار در ذهن مخاطب تبدیل کنید. استراتژی پیام می‌تواند سرعت شما را در جذب مخاطبان و ورود به بازار رقابت بالا ببرد.

اهمیت استراتژی پیام تبلیغاتی؛ چرا نقشه راه مهم است؟

مایکل پورتر اقتصاددان و مدیر برجسته آمریکایی جمله معروفی دارد که می‌گوید: «استراتژی برند محدوده‌ای است که یک شرکت می‌خواهد در آن منحصربه‌فرد باشد.»

تنها همین جمله کافی است تا بدانیم که فرآیند تدوین استراتژی برای انتقال پیام درست به مخاطب، تا چه اندازه برای یک کسب‌وکار اهمیت دارد.

برای اینکه بتوانید منحصربه‌فرد باشید باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه مواردی برای آن‌ها اهمیت دارد و چگونه شما را قضاوت می‌کنند؟ مجموعه این عوامل در کنار هم می‌توانند بخش مهمی از استراتژی پیام تبلیغاتی برند شما باشند و کسب‌وکارتان را به سمتی درست و منطقی هدایت کنند.

فراموش نکنید که شما با پیام تبلیغاتی خود باید مشتریان را متقاعد کنید که می‌توانند به برند شما اعتماد کنند و خدمات یا محصولات شما را انتخاب کنند.

به‌علاوه شما با انتقال پیام تبلیغاتی درست، به مخاطبان فرصت شناخت خود را می‌دهید و به آن‌ها کمک می‌کنید تا به‌خوبی با تفاوت‌ها و ویژگی‌های برتر محصولات یا خدمات شما با سایر برندهای موجود در بازار آشنا شوند. در نتیجه باید مسیر راه و استراتژی پیام تبلیغاتی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که هماهنگ با اهداف، ابزار و مخاطبانتان باشد.

عناصر مهم در استراتژی پیام تبلیغاتی

برای اینکه مفهوم پیام به درستی به مخاطب منتقل شود و به‌اصطلاح عینیت یابد، باید عناصری برای انتقال مفهوم وجود داشته باشند. این عناصر مانند زنجیره‌های به هم پیوسته‌ای هستند که درکنار هم معنی پیدا می‌کنند و می‌توانند با همراهی یکدیگر پیام تبلیغاتی برند را به بهترین شیوه به تصویر بکشند.

به‌طور کلی تبلیغات چند عنصر اصلی دارد:

پیام دهنده یا مبلغ؛ چه کسی قصه‌گو است؟

پیام دهنده اصلی‌ترین عنصر تبلیغات است. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که پیام‌دهنده همان ابزار تبلیغاتی است که پیام به وسیله آن منتقل می‌شود. درحالی‌که پیام‌دهنده در حقیقت مبدا پیام یا همان برند و کسب‌وکار یا شخصی است که قصد دارد محصولات یا خدمات موردنظر خود را به گروه مشتریان هدف معرفی کند.

پیام‌دهنده ابتدا با تعیین اهداف برند،‌ چارچوب‌های خود را برای تبلیغات مشخص می‌کند. سپس با کمک ابزارهای در دسترس، بودجه و منابع انسانی موردنیاز و با ایجاد نمادها و محتواهایی جذاب، پیام تبلیغاتی خاص خود را خلق و منتقل می‌کند.

پیام‌دهنده منبع پیام اصلی برند است و استراتژی پیام را تدوین می‌کند.

محتوای پیام؛ چه قصه‌ای دارید؟

زندگی در عصر رسانه و دنیای هوشمند باعث شده تا هرروز یک تبلیغ خلاقانه با محتوایی به‌یادماندنی در سطح شهر یا در بسترهای مختلف ببینید. این دنیای متنوع کار را برای برندها دشوار کرده و باعث شده تا برای ایجاد یک پیام تبلیغاتی ماندگار به دنبال ایده‌هایی ناب و خلاقانه باشند؛ ایده‌هایی که بدیع هستند و مشابه آن‌ها پیش از این وجود نداشته است.

بنابراین می‌توان گفت محتوای پیام یکی دیگر از عناصر استراتژی پیام تبلیغاتی است. پیام برند شما باید متمایز اما ساده باشد و با محتوایی جذاب به مخاطبان هدف ارائه شود. بعد از انتخاب نوع محتوا، باید قالبی را برای ارائه پیام انتخاب کنید که با استراتژی و با محتوا هماهنگی کامل داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که برای محتوای پیام وقت و هزینه صرف کنید. چراکه پیام در واقع نماینده افکار،‌ هویت و شخصیت برند شما است و ممکن است تاثیر آن تا سال‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند.

ابزار تبلیغاتی؛ چگونه پیام را منتقل کنید؟

فرض کنید که برای یک سفر در حال برنامه‌ریزی هستید. مبدا و مقصد در نقشه راه شما مشخص شده و لوازم موردنیاز و ضروری خود را نیز جمع‌آوری کرده‌اید. بدون وسیله نقلیه و ابزاری برای جابه‌جایی چگونه می‌توانید این سفر را کامل کنید؟ ابزارهای تبلیغاتی در حقیقت همان وسیله برای انتقال لوازم ضروری شما از مبدا تا مقصد هستند.

برای اینکه استراتژی پیام تبلیغاتی را به خوبی اجرا کنید باید بدانید که بخش مهمی از آن، ابزارها و کانال‌های انتقال پیام هستند. بنابراین با توجه به بودجه و هویت برند خود بهترین ابزار و رسانه‌ها را برای انتقال پیام به مخاطب انتخاب کنید.

بدون کمک عنصر ابزار و رسانه، ماجراجویی برند شما کامل نخواهد شد.

ویژگی‌های پیام تبلیغاتی موفق را بشناسید

گاهی با وجود هر چهار عنصر موردنیاز در تبلیغات، پیام به درستی به مخاطب منتقل نمی‌شود و درنتیجه استراتژی پیام با شکست روبه‌رو می‌شود. بنابراین برای اینکه یک پیام با موفقیت در ذهن مخاطب بنشیند،‌ علاوه‌بر عناصر اصلی به ویژگی‌های خاصی نیز نیاز دارید. در ادامه با بعضی از این ویژگی‌ها آشنا شوید:

استفاده از کلمات ساده در محتوای تبلیغاتی

عده‌ای تصور می‌کنند برای لوکس و خاص نشان دادن برند باید از کلمات برجسته و عبارت‌هایی مبهم و پیچیده استفاده کنند. این شیوه از تبلیغات مدتی در میان برندهای بزرگ و سرمایه‌دار رواج داشت. نتیجه پیام‌های تبلیغاتی این‌چنینی اما خلاف انتظار بود. مهم‌ترین درس این شکست‌های پیاپی این بود که حتی افرادی از سطوح بالای فرهنگی و اجتماعی،‌ با مفاهیم پیچیده و مبهم ارتباط برقرار نمی‌کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که در استراتژی پیام تبلیغاتی برند خود، یک لحن واحد را در نظر بگیرید. لحنی که ساده،‌ رسا و به دور از پیچیدگی باشد؛ گویی که مخاطب مثل یک دوست روبه‌روی شما قرار گرفته و در انتظار شنیدن محتوای برند شما است.

توجه کنید که کلمات بیش از حد ساده و کلیشه‌ای نیز می‌تواند به اندازه عبارت‌های مبهم برند شما را به خطر بیندازند. برای مثال استفاده بیش از اندازه از پسوند «ترین» برای تعریف ویژگی‌های کسب‌وکار شما را یک برند با سطح پایین جلوه خواهد داد.

به عبارت دیگر انتخاب کلمات درست برای تبلیغات می‌تواند معجزه‌ای در استراتژی پیام شما ایجاد کند.

پیام تبلیغاتی هدفمند؛ برسد به دست مخاطب!

اگر به تاریخ تبلیغات نگاهی بیندازید، صدها برند را می‌بینید که با وجود محصولات و خدمات منحصربه‌فرد نتوانسته‌اند استراتژی پیام تبلیغاتب مناسبی برای ارائه پیام به مخاطب اجرا کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست این برندها ایجاد پیام در تعریف خدمت یا محصول است و هیچ ردپایی از کاربر و مشتری در آن وجود ندارد.

متیو لون نویسنده مطرح و خلاق استودیو انیمیشن پیکسار می‌گوید: «نباید محصول را به قهرمان تبدیل کنید؛ قهرمان شما، مخاطبی است که هدف گرفته‌اید.»

برای اینکه در دل مخاطب جایی برای برند خود باز کنید، باید از دریچه نگاه او ببینید. به همین دلیل است که شناخت مخاطب را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی پیام تبلیغاتی به شمار آورد.

استفاده از محتوای بصری جذاب

دنیای مدیا در قرن جدید سلایق را تغییر داده است. این روزها با وجود پلتفرم‌های متنوع و البته جذابی که هر روز به رسانه‌های دسته‌جمعی اضافه می‌شود، دیگر محتوای متنی به تنهایی نمی‌تواند اهداف استراتژی پیام را برای برند شما پیاده کند. محتوای بصری جذاب با استفاده از رنگ‌های متناسب بابرند و المان‌های ساده اما خلاقانه می‌تواند به انتقال پیام تبلیغاتی شما کمک کند.

پیشنهاد ما به شما این است که در این مرحله ایده‌های محتوای متنی و بصری را با هم ترکیب کنید و یک پیام خلاقانه از دل آن ایجاد کنید. مهم‌ترین نکته در این مرحله این است که کلیشه‌ها را برای همیشه فراموش کنید.

تناسب بودجه و ابزار تبلیغاتی

حتی بهترین استراتژی پیام تبلیغاتی و منحصربه‌فردترین محتوا با ابزارهای نامناسب و کانال‌های بی‌کیفیت و دور از هویت برند، نتیجه موردانتظار را کسب نخواهند کرد. به‌همین دلیل باید بخشی از استراتژی را به بودجه‌بندی هزینه‌ها و البته انتخاب لیستی از ابزار و رسانه‌های مناسب اختصاص دهید.

فراموش نکنید که دستیابی به اهداف تعیین شده در استراتژی در این مرحله با کمک ابزارهای مناسب و بودجه کافی عملی‌تر خواهند شد.

تدوین استراتژی پیام تبلیغاتی؛ نقطه صفر بازاریابی

بعد از اینکه به خوبی با ماهیت پیام آشنا شدید و زوایای مختلف آن را شناختید، می‌توانید یک استراتژی پیام تبلیغاتی موثر خلق کنید. تدوین استراتژی پیام باید با کمک مجموعه‌ای از عوامل مانند دانش، امکانات و شرایط حاکم بر جامعه صورت گیرد. اما برای تدوین استراتژی هدفمند چه قدم‌هایی را باید برداشت و چه مراحلی را باید گذراند؟ در ادامه تدوین گام به گام استراتژی پیام تبلیغاتی را به شما خواهیم گفت:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا