گرافیک

موشن گرافیک

موشن گرافیک چیست ؟

از همان ابتدا و زمانی که موشن گرافیک وارد صحنه شد، تلاش‌هایی برای تعیین مرز بین آن و انیمیشن صورت گرفت. آغاز فیلم «روانی» (Psycho) از آلفرد هیچکاک را باید مثالی ابتدایی از موشن گرافیک دانست که در آن، صدا، حرکت و طراحی گرافیک با یکدیگر به خوبی تلفیق می‌شوند. موشن گرافیک را باید راهی برای ارتباط با بیننده و اضافه کردن عمق به داستان در نظر گرفت. موشن گرافیک‌ها می‌توانند پیامی را منتقل کنند و از آن‌ها می‌توان در خلق تبلیغات بهره گرفت.

در حقیقت، موشن گرافیک را باید شکل پویانمایی شده از یک طراحی گرافیکی دانست. به طور مثال، اگر در یک فیلم آموزشی یا حتی یک محتوای متنی، آمارهایی را ارائه کنید و بخواهید افزایش یا کاهش این آمارها، جلوه‌ای بصری را ایجاد کند باید از موشن گرافیک کمک بگیرید. در مثالی دیگر می‌توانید به لوگوی بعضی از سایت‌ها توجه کنید که حالت چرخان دارند و ثابت نیستند. همه این موارد، یک موشن گرافیک را شامل می‌شوند

چرا استفاده از موشن گرافیک رواج بیشتری نسبت به اینفوگرافیک دارد؟

برخی از ایده‌ها و نظرات بویژه ایده‌های بزرگ را نمی‌توان به سادگی در قالب اینفوگرافیک یا تصاویر ثابت مطرح کرد و این‌جاست که می‌توان از موشن گرافیک بهره برد و از این روش برای اضافه کردن جلوه‌های بصری به پروژه‌ها استفاده کرد چراکه از طریق موشن گرافیک می‌توان ایده‌هایی پیچیده را به صورت مجازی به تصویر کشید و پروژه‌های زیباتری را خلق کرد.

شاید برای شما پیش آمده باشد که با وارد کردن اشتباه رمز خود در یک سایت، تصویری لرزان و قرمزرنگ، اشتباه وارد کردن رمز را به شما گوشزد کرده باشد. این دقیقا همان روشی است که موشن گرافیک استفاده می‌کند تا انتقال پیام را به بهتری شکل انجام دهد. نوع بصری موشن گرافیک برای بسیاری از بینندگان جذابیت دارد و برخلاف تصاویر کارتونی که نمی‌توان از آن‌ها در کسب و کارها استفاده کرد، روش بسیار بهتری را ارائه می‌کنند. در حقیقت، در بررسی این‌که موشن گرافیک چیست باید گفت موشن گرافیک‌ها از ایده‌های ساده و جذاب کارتونی استفاده می‌کنند تا آن‌ها را در موضوعاتی با بلوغ بیشتر بکار بگیرند.

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که چرا باید به جای استفاده از اینفوگرافیک های ثابت و ارزان‌قیمت، از موشن گرافیک‌ها کمک بگیریم. جواب این سوال بسیار ساده است چراکه وجود سرویس‌های مختلف ویدیویی مانند یوتیوب، این نکته دریافت می‌شود که تمایل مخاطب به دیدن انیمیشن‌ها و فیلم‌ها بیشتر از تصاویر ثابت است. حتی یک بنر متحرک جذابیت بیشتری نسبت به بنرهای ثابت خواهد داشت.

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست باید به این نکته اشاره کنیم که تنها با یک موشن‌گرافیک چندثانیه‌ای می‌توانیم کلمات و مفاهیم بسیار دشوار را به سادگی بیان کنیم.

چرا باید موشن گرافیک را به ویدیوهای خود اضافه کنیم؟

موشن دیزاین یا موشن گرافیک بین دیجیتال مارکت ها  بسیار رواج دارد اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید به فیلم های اموزشی یا تبلیغاتی خود، موشن گرافیک اضافه کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود ۶۶ درصد افراد، فیلم‌های آموزشی را نسبت به سایر شکل‌های محتوایی ترجیح می‌دهند. از آن‌جایی که نمی‌توان به راحتی تنها با ارائه فیلم‌های آموزشی، کسب و کار را از میان رقبا متمایز کرد، باید به دنبال راهی بود که توجه مخاطب را از سایر ویدیوهای آموزشی به ویدیوهای کسب و کار خود جلب کنیم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، بدون صدا پخش می‌شوند و در نتیجه، اگر یک تصویر یا لوگوی متحرک داشته باشید، به احتمال زیاد، مخاطب بر روی محتوای شما صبر می‌کند و وقت بیشتری را به دیدن آن اختصاص می‌دهد.

اما جذابیت‌‌‌، تنها دلیل استفاده از موشن گرافیک نیست و همانطور که گفته شد، برای ایجاد ارتباط و انتقال پیام‌های دشوار نیز می‌توان از آن‌ استفاده کرد. اگر محصول یا خدماتی دارید که ممکن است در ابتدا برای مخاطب هدف، گمراه کننده باشد، اضافه کردن جلوه‌های ویژه تصویری به ویدیو راه جایگزینی برای معرفی محصولات و خدمات است.

علاوه بر این، استفاده از موشن‌گرافیک روز به روز با اقبال بیشتری همراه است چراکه تهیه موشن گرافیک‌ها هزینه کمتری نسبت به تولید فیلم دارد و در زمان کوتاه‌تری نیز به انجام می‌رسند.

کاربردهای موشن گرافیک چیست و انواع آن کدامند ؟

اگر متن را تا اینجا مطالعه کرده باشید، تا حد قابل قبولی می‌دانید که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، با این وجود، کاربردهای این هنر را می‌توان در موارد زیر، دسته‌بندی و خلاصه کرد. با توجه به این کاربردها به راحتی می‌توان با انواع موشن گرافیک نیز آشنا شد چراکه در هریک از این کاربردها می‌توان نوع خاصی از موشن گرافیک را به کار برد.

اشتراک گذاری اطلاعات

زمانی که بخواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب برسانید، راه سریع و موثر، استفاده از موشن گرافیک‌ها است. به کمک این روش و افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک‌گذاری اطلاعات و پذیرش آن توسط مخاطب به سادگی صورت می‌گیرد.

عنوان فیلم و سایر عناوین مشابه

اگر بخواهیم بدانیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد باید به یکی از معمول‌ترین کاربردهای آن یعنی تولید عناوین ویدیویی اشاره کرد. با کمی دقت خواهید دید که پیش از آغاز هر فیلم سینمایی، عناوین مختلفی نمایش داده می‌شوند که همه این موارد به کمک موشن گرافیک امکان‌پذیر هستند و سبب می‌شوند بیننده با دقت بیشتری به فیلم نگاه کند.

لوگوی گرافیکی

به جای این‌که لوگوی ثابتی در وب‌سایت خود داشته باشیم می‌توانیم از لوگوهای گرافیکی استفاده کنیم تا علاوه بر جذابیت، سبب شوند تا مخاطب زمان بیشتری را نیز صرف مشاهده محتوای مورد نظر ما کند.

ویدیوهای توصیفی

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اگر کالا یا خدماتی به تولید رسید، برای آشنایی با آن یک فیلم آموزشی را تماشا کنند و به کمک طراحی موشن می‌توان این نوع از ویدیوها را تهیه کرد و در فرآیندهای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار داد.

آیکون‌ها

زمانیکه می‌خواهیم بدانیم موشن گرافیک چیست و شروع به بررسی آن می‌کنیم، آ‌ن‌چه که بیشتر با آن برخورد خواهیم کرد، موشن گرافی به کمک آیکون‌ها است که حتی با نرم‌افزارهای ساده‌ای مانند پاورپوینت نیز می‌توان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

پست شبکه‌های اجتماعی

امروزه وابستگی افراد به شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است و آن‌ها برای دریافت اطلاعات، اخبار، دوره‌های آموزشی یا حتی سرگرمی از این شبکه‌ها بهره می‌گیرند، تمامی این موارد گفته شده با محتوای متفاوتی در این شبکه‌ها منتشر می‌شوند و برای جذابیت هرچه بیشتر می‌توان از موشن گرافیک بهره برد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال، میدان وسیعی شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو و غیره است. تمامی این تکنیک‌های بازاریابی می‌توانند از موشن گرافیک در تبلیغات خود بهره بگیرند.

مسیر ساخت موشن گرافیک

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، در ادامه یاد می‌گیریم که برای ساخت یک موشن گرافیک چه گام‌هایی را باید طی کنیم.

تهیه سناریو

اولین گام در تهیه فیلم‌های آموزشی، تهیه یک سناریو است. برای سناریوی موشن‌گرافیک باید موارد زیر را تعیین کنید.

  • طرح کلی ویدیو: چه پیام‌ها و استدلا‌ل‌های مهمی در فیلم گنجانده می‌شوند و به چه ترتیبی ارائه خواهند شد.
  • متن گوینده: زمانی را در نظر بگیرید تا گوینده متن با نوشته‌ای ساختاربندی شده روبرو باشد و بداند که قصد انتقال چه پیامی را دارید.

تهیه استوری برد

به هنگام ساخت فیلم‌های آموزشی،‌ داشتن یک استوری‌برد بسیار ضروری است. به بیان دیگر، استوری‌برد و موشن‌گرافیک باید به شکلی یکپارچه با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانند به شکلی مناسب،‌ داستان شما را روایت کنند.

برای ساخت استوری برد به راحتی می‌توانید از نرم افزار پاورپوینت کمک بگیرید. تنها باید مطمئن شوید که تمامی سکانس‌ها با بیشترین جزئیات عناصر گرافیکی در آن لحاظ شده باشند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هر متن را کلمه کلیدی که باید در لحظات مهم نمایش داده شوند.
  • هر آیکون یا تصویری که برای توضیح مفهوم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شرح یک انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

به یاد داشته باشید که این استوری‌برد باید نمای مناسبی از نتایج مورد انتظار شما ارائه و  شما را در برنامه‌ریزی برای طراحی و محتوا یاری کند.

طراحی تمامی عناصر بصری و خلق یک طرح کلی

در این زمان باید از قوه خلاقیت خود استفاده و المان‌هایی را طراحی کنید که قرار است در مرحله بعد به انیمیشن تبدیل شوند. برای این کار نیز می‌توانید از طراحان گرافیک کمک بگیرید. گرافیست‌ها حتی اگر از قبل، تجربه‌ای در رابطه با موشن گرافیک نداشته باشند اما در پیشرفت پروژه نقش مهمی خواهند داشت. عناصری که باید در این مراحله طراحی کنید در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • لوگو
  • اینفوگرافیک یا نمودار
  • محتوای متنی
  • شخصیت‌ها

اگر این موشن گرافیک را برای شخص یا شرکت دیگری طراحی می‌کنید، فرمت خروجی مورد نظر آن‌ها را جویا شوید چراکه در این موارد ممکن است کارکاکترهای طراحی شده یا کل پروژه را برای گروه دیگری ارسال کنید. بنابراین، فرمت فایل‌های مورد استفاده باید در هریک از پروژه‌ها یکسان باشد.

بازار کار موشن گرافیک چگونه است؟

بعد از آشنایی به این موضوع که موشن گرافیک چیست به سوال مهم دیگری می‌رسیم و آن بازار کار موشن گرافیک است. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و آشنایی افراد و کسب و کارها با بازاریابی دیجیتال، روز به روز به افراد بیشتری برای ساخت تبلیغات اینترنتی نیاز خواهد بود و ساخت موشن‌گرافیک نیز در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد. نکته قابل توجه در رابطه با بازار کار موشن گرافیک این است که می‌توان شغلی به صورت «آزاد» (Freelance) انتخاب کرد و با جذب پروژه از مسیرهای مختلف درآمدزایی کرد.

علاوه بر این، شرکت‌های تبلیغاتی مختلفی نیز وجود دارند که به دنبال استخدام افرادی هستند تا به تیم تبلیغات خود اضافه کنند. علاوه بر نیاز به کسب مهارت‌های مختلف، داشتن یک سیستم قدرتمند در ادامه کار نیز از ملزومات کار موشن گرافیک به شمار می‌آید چراکه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای این کار‌، نرم‌افزارهای قدرتمندی هستند که به کامپیوترهای گران‌قیمت نیاز دارند.

جمع بندی

در این آموزش یاد گرفتیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این، با نرم‌افزارهای مهم و اصلی در ساخت موشن گرافیک آشنا شدیم و دیدیم که نرم‌افزارهایی همچون افتر افکت، «Cinema4D» و «Nuke» را می‌توان برای تهیه و ساخت موشن گرافیک مورد استفاده قرار داد. در انتها نیز با ابزارهای ابتدایی افتر افکت برای خلق انیمیشن‌های ساده آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا